Haçlı Kilisesi: Kızılçukur Vadisi’nin Mücevheri

Kapadokya, eşsiz doğal güzellikleri ve tarihi kiliseleriyle ünlü bir bölgedir. Bu bölgede yer alan Haçlı Kilisesi, Kızılçukur Vadisi’nde muhteşem bir manzaraya sahip olan bir mağara kilisesidir. Haçlı Kilisesi, Kapadokya’nın en iyi kiliselerinden biri olarak ziyaretçilerini büyülemektedir.

Kilisenin Konumu ve Ulaşımı

Haçlı Kilisesi, Kızılçukur Vadisi’nde bulunmaktadır. Google Haritalar üzerinde doğru konumu bulunabilir. Kiliseye çıkan birkaç rota mevcuttur ve kırmızı boya ile işaretlenmiş oklar ziyaretçilere doğru yönlendirmektedir. Kilisenin tabanında bulunan bambu kafe, Kapadokya’nın muhteşem manzarasının keyfini çıkarmak için harika bir yerdir. Kafeden geçip dik merdivenlerden kiliseye çıkabilirsiniz. Kiliseye giriş ücretsizdir ve her gün açıktır.

Kilise Mimarisi

Haçlı Kilisesi’nin giriş bölümü yarı korunaklıdır, çünkü ön kısmı yıkılmıştır. Sol tarafta bulunan küçük bir odada üç mezar bulunmaktadır. Ahşap bir çerçeve ile çevrili kemerli bir kapı kilisenin içine açılmaktadır.

Ana bölüm, tüm yanları boyunca uzanan geniş bir banka sahiptir. Oyma işçiliği oldukça keskin ve orantılıdır. Haçlı Kilisesi’nin mimarisi, teolojik anlamda zengindir. Oyma apse mobilyaları ve tavan haçı, alçak tavanın resim sahnesini yansıtmaktadır. Kiliseyi yapanlar, kiliseyi oymaya başlarken resim programını biliyorlardı. Çoğu Kapadokya mağara kilisesinde, oyma işçileri ve ressamlar ayrı ayrı çalışır, genellikle yıllar sonra bir araya gelir. Ancak Haçlı Kilisesi’nin mimarisi ve resimleri tutarlı bir teolojik mesajı iletmektedir.

Tavan Haçı

Kilisenin en belirgin özelliği ve ismi olan büyük tavan haçıdır. Roma haçı, bir kemerin üzerinde yer alır. Her bir kolun altında, içine yerleştirilmiş küçük Yunan haçları ile çerçevelenmiş iki elmas şeklinde daireler bulunur. Tüm tavanı çevreleyen sığ bir çerçeve bulunur. Tavan haçının oyma işçiliği son derece hassas ve yeteneklidir. Her detay mükemmel bir şekilde şekillendirilmiştir – kemerin kavisli yapısı, daireler arasındaki boşluk, oyuk süslemeler, merkezdeki çift elmas, her kolun sonunda hafif eğimler. Ayrıntılı zanaatkârlık yanında, tavan haçı apse resmiyle benzerlik gösterir. Kemerde toplam on üç daire bulunur – bir tane ve her bir tarafında altıar. Bu düzen, İsa ve on iki havari ile ilgili apse sahnesini yansıtmaktadır. Haçın yatay çubuğu (merkezi elmasın her iki tarafında üçer daire ile) soffit’teki (merkezi haçın yanında üç peygamberin yuvarlakel) merkezi haçı yansıtır. Aşağıdaki iki haç, apsenin ön duvarında duran iki şehit (Aziz Prokopios ve Theodore) ile uyumludur. Bu paraleller tesadüfi değildir. Mimari tasarım, resimli unsurları güçlendirir.

İkonoklazm Meselesi

Haçın yer aldığı tavan, Tanrı’nın halkını yukarıdan koruyan egemen gücünü göstermektedir. Apse resmi (İsa’nın Şanı) aynı teolojik mesajı taşımaktadır – İsa tahtında dünyayı yönetir ve halkını kutsar. Taş haçlar, Kapadokya’ya özgü bir gelişmedir ve sadece mağara kiliselerinin özgün mimari süreci sayesinde mümkün olmuştur. (Duvarlı kiliselerde, inşaatçılar tavanın içinde bir kaya kabartması tasarlayamazlar.) Bu tavan haçları, İkonoklazm döneminin (730-842) siyasi güçlerinden değil, yaratıcı sanatçıların Kapadokya’nın benzersiz coğrafi yapısı sayesinde ortaya çıkmıştır. Başka bir deyişle, mağara oyukları yerel yapı ustalarına, teolojilerini (İsa’nın egemenliği) iletmek için kullanabilecekleri benzersiz bir sanatsal ortam sunmuştur.

Yorum yapın